12 november 2009

Eldprov i trafiken

Förra månaden klarade jag mitt eldprov i den panamanska trafiken. Att säga att de kör som galningar är att underdriva - De kör som om de stulit bilen!

Polisen hade stängt av trafiken på den lilla väg som leder till kontoret i Obarrio, och satt upp en avspärrning av ett byggnadsområde. Detta medförde en rejäl trafikstockning på morgonen när vi skulle till jobbet och det tog oss 35min att göra en bit som egentligen är ca 4min reell körväg. Vi fick snigla oss genom ett virrvarr av bilar i en trafik där total anarki rådde då alla ville hinna till jobbet i tid. Många vägar i stan är enkelriktade så det gäller att hitta rätt gata på första försöket om du ska nånstans, annars kan du få köra en låång omväg.

Med mig i bilen hade jag en kollega från Lausanne som är på BT här. Stackars Jo, hon fick höra den ena historien efter den andra om kriminaliteten i Panama, men hon är nog ganska härdad nu. Det kan ju inte vara mer skrämmande än att åka bil med mig iaf! (ha ha...hargh) Anledningen till att de spärrat av vägen var att de hittat ett lik som dumpats i diket någon gång under natten. Det är knappt nån trafik på den lilla vägbiten under nattens timmar så de kunde utföra sitt dåd helt ostört. för På radion trodde de att det rörde sig om en kidnappning.

Inga kommentarer: