11 december 2009

Julskyltning



Julskyltning har vi ju inte här i Panama, men de har dekorerat alla Multi-malls i svulstig amerikansk stil. (panamanerna har en förkärlek till namn med "multi" i. Multiplaza, Multicentro, Multimaxx, etc.
Häromdagen satt jultomten redan och tog emot barnen i Multiplaza.

Påminde mig om Macy's winter wonderland 2007. Jag stannade till två nätter i NY för muséer och shopping på vägen hem till julfirandet. Högst upp i Macy's hade de slagit upp ett slags jul-land som täckte stora delar av våningen. Med barnslig nyfikenhet gick jag igenom det och blev hälsad av elfs, ds. tomtenissar, till höger och vänster. Och där i slutet satt han. Jultomten. Det var ingen bakom mig i kön så då en nisse frågade mig lite på skoj om jag ville ha ett foto med tomten så kunde jag inte motstå. De syftade ju förstås på köpeskorten tagna med deras kamera, men jag slängde åt henne min digitalkamera och hoppade upp i tomtens famn. Ovan resultatet. Se hur det tindrar i ögonen på mig. Jag älskar julen och lyssnar icket på dessa grinchar som bara tycker det är stress och slit.

Julen har alltid varit riktigt speciell. med betoning på speciell. Kan ju säga att jag och lillebror inte uppskattade den gången vi fick vänta till kl. 22.00 innan tomten kom. Det är ren och skär barn-tortyr att behöva vänta så länge. Tomten hade nämligen fått i sig lite för mycket "julmust" och då han kom med sin släde (av märket Yamaha) lyckades han fastna i fårstängslet nere i hagen och kom inte loss!


Multiplaza




Inga kommentarer: